Sprüth Magers Berlin London

Alexandre Singh

Alexandre Singh

Sprüth Magers Berlin   january 15 - march 23 2011

Sprueth Magers is pleased to present the first solo exhibition of the New York based artist Alexandre Singh in Berlin.

Singh’s work derives at once from traditions in literature, performance, photo-conceptualism and object-based installation art. Often starting with elaborate, publicly presented lectures that blend historical fact with narrative fiction, Singh’s practice resists categorization.

His Assembly Instructions works, two of which are presented in the exhibition, visualize the artist’s fantastically woven stories in the form of wall-mounted, photocopied collages visually connected by dotted lines penciled directly onto gallery walls. Presented in both live form as public lectures using overhead projectors and transparencies, Singh’s narratives delve into diverse disciplines such as science, pseudo-science, industry, magic, business and art history; each element is linked to another producing unexpected congruencies and points of intersection. The work Assembly Instructions (IKEA) improbably takes as its starting point the development of the internationally successful home-goods retailer, and from the standardised floor plan of the stores infers what amounts to a history of human consciousness.

Equally absurd are Singh’s Assembly Instructions (Concerning the Apparent Asymmetry of Time: Painting) in which he reimagines modern art, as it would have been today if the second law of dynamics had been the reverse of what it is; rather than all things tending toward entropy, all would tend toward order. The physical manifestation of the narrative, like his Assembly Instructions works, takes the form of a flow chart or as a visual system rendered directly on the wall.

A third element in the exhibition is a collage commissioned for Art Review’s latest Power 100 issue. Its elements similarly combine disparate elements. In this case the look of 19th century print media grounds Singh’s very contemporary commentary on the notion of the elite in the art system. The collage was printed on the cover of the very publication that proposes to name and construct a hierarchy.

The exhibition will be initiated with Alexandre Singh’s The Alkahest, which will be performed on 15 January. The work interweaves the philosophically challenging notion of an alchemical substance, which can dissolve all others and of course can never be contained, with numerous other elements including flying saucers, the 2nd World War, Yves Klein, shamans, the island of Manhattan and Molière.

The exhibition was organized in cooperation with New York based curator Christopher Eamon.

For further information and press inquiries please contact Jan Salewski (js@spruethmagers.com).

Opening reception: 14.01.2011, 6 - 9 pm
Hours: Tue - Sat, 11 am - 6 pm

Alexandre Singh

Sprüth Magers Berlin   january 15 - march 23 2011

Monika Sprüth und Philomene Magers freuen sich, die erste Einzelausstellung des in New York lebenden Künstlers Alexandre Singh in Berlin zeigen zu können.

Singhs Arbeiten lassen sich auf unterschiedlichste Quellen aus Literatur, Performance, Fotokonzeptualismus und objektbasierter Installationskunst zurückführen. Ist deren Ausgangspunkt meist ein ausgearbeiteter öffentlicher Vortrag, der historische Fakten mit erzählter Fiktion verbindet, so widersetzt sich seine Praxis zugleich jeglicher Zuordnung.

Die Werke Assembly Instructions, von denen zwei in der Ausstellung präsentiert werden, visualisieren die phantastisch verwobenen Geschichten des Künstlers in Form von fotokopierten Collagen, die durch gepunktete Bleistiftlinien auf der Wand zueinander in Beziehung gesetzt werden. Singhs Erzählungen, die er in Vorträgen mit Hilfe von Overheadprojektionen und Folien präsentiert, erforschen verschiedenste Disziplinen - Wissenschaft, Pseudowissenschaft, Wirtschaft, Magie, die Geschäftswelt und die Kunstgeschichte. Aus der Verbindung der einzelnen Elemente entstehen unvorhergesehene Kongruenzen und Schnittpunkte. Die Arbeit Assembly Instructions (IKEA) nimmt den Aufstieg des international erfolgreichen Einrichtungshauses als Ausgangspunkt und leitet ausgehend vom standardisierten Grundriss der Filialen eine Geschichte des menschlichen Bewusstseins ab.

Ähnlich absurd erscheint Singhs Assembly Instructions (Concerning the Apparent Asymmetry of Time: Painting), in der die Entwicklung der modernen Kunst bis heute imaginiert wird, wenn der zweite Hauptsatz der Thermodynamik genau sein Gegenteil bedeuten würde. Anstatt dass alle Dinge zur Entropie streben, fügten sie sich zu einer Ordnung. Die physische Umsetzung der Erzählungen gestaltet sich bei allen Assembly Instructions Arbeiten als Funktionsschema oder anschauliches System, das direkt auf die Wand übertragen wird.

Des Weiteren ist in der Ausstellung eine Collage, die im Auftrag des Magazins Art Review für deren jüngste Power 100 Ausgabe entstanden ist, zu sehen. Die Arbeit kombiniert diverse, scheinbar unvereinbare, Elemente. So wird die Optik eines Drucks aus dem 19. Jahrhundert zur Grundlage von Singhs Kommentar zum Entwurf einer Elite im Kunstsystem. Die Collage wurde als Titelbild des Magazins genutzt, das selbst eine solche Hierarchie konstruiert.

Im Rahmen der Ausstellung zeigt Alexandre Singh am 15. Januar die Performance The Alkahest. Diese verflechtet die faszinierende Vorstellung von einer alchemistischen Substanz, die jede andere Substanz aufzulösen vermag und selbst nicht auf natürliche Weise gewonnen werden kann, mit einer Reihe weiterer Komponenten - fliegenden Untertassen, dem Zweiten Weltkrieg, Yves Klein, Schamanismus, der Insel Manhattan und Molière.

Die Ausstellung wurde in Zusammenarbeit mit dem in New York lebenden Kurator Christopher Eamon organisiert.

Für weitere Informationen und Presseanfragen wenden Sie sich bitte an Jan Salewski (js@spruethmagers.com).

Ausstellungseröffnung: 14.01.2011, 18 - 21 Uhr
Öffnungszeiten der Galerie: Di - Sa, 11 - 18 Uhr